Het vriendelijkste stadje.
- Details
Positie : Ambon, Inner Harbour, 03°38,81 Z., 128°11,84 O.
Zonsondergangen op zee, je wordt ze nooit beu. Ook al zijn ze een beetje onheilspellend!
Hoe eindigde ik vorige keer? Het leven simpel? Vergeet het. Opnieuw zitten we diep in de shit. Kapitein Tony's noodoplossing was dat inderdaad. Een noodoplossing. Net tijdens de nachtelijke overtocht (op motor want geen wind) van Pulau Misool naar Pulau Seram, we waren amper bekomen van de aanvaring met twee grote boomstammen die je in het donker niet ziet aan komen drijven, toen de irriterende pie-ie-iep van het alternator alarm ons opnieuw deed vloeken. De “koolborstel oplossing” heeft het begeven.
Wat nu?
De motor blijft bollen, dat wel. Maar de batterijen laden niet meer bij. Tijdens de nacht, met nogal wat verbruik en de zonnepanelen op non-actief, geen prettig idee. Meteen beslissen we wat grote verbruikers uit te zetten : frigo, plotter (de gps waar we op navigeren), stoomlicht op de mast. De stuurautomaat laten we voorlopig zijn werk nog doen. We navigeren verder op de laptop, die we met 12 V kunnen opladen.
Zo komen we de onaangename nacht door. Squalls, onweersbuien, regen en wind, recht op kop, houden ons bezig zodat we beiden weinig slaap krijgen.
Maar uiteindelijk bereiken we zonder verdere problemen het stadje Pohon Batu (betekent Rotsboom) waar we een goed beschutte ankerplek vermoeden. Ander zeilers noemden dit het vriendelijkste stadje ooit. Hun favoriete ankerplek. Maar, ondanks het feit dat wij ook enkel super vriendelijke mensen ontmoeten, denken we daar ondertussen toch iets anders over, wacht maar.
Eerst maar eens rust !
Buiten een paar kinderen, die rond de boot roeien en “Mister, mister ! “ roepen, komt er niemand ons storen.
Op zo een vlakke zee kan je niet zeilen, geen wind, wel goed om drie grote walvissen te spotten, die zich echter niet laten fotograferen.
Pas de volgende namiddag, bij halftij is het aan de steiger diep genoeg, wagen we ons naar de kant. Overal lachende gezichten, “salaam en halo.”
In de voortuinen, zoals zo vaak in de tropen, een soort houten podium met dak
waar de familie ligt, zit, babbelt, bezoek ontvangt, omdat het in huis te vochtig warm is
Plots komt een meisje, luid groetend, op ons toe. Ambar is haar naam. Ze kan een beetje Engels. Van YouTube, Engelse films en liedjes geleerd. Gezien we aan land zijn om wat stappen te zetten, vergezelt ze ons door het dorp. We kunnen aubergines, tomaatjes, bananen kopen. Leuk meegenomen. Ondertussen praten we honderduit in een schamel Engels en nog schameler Indonesisch. Tony, met zijn grijs-blauwe ogen, hoeft helemaal niks te zeggen. Hij hypnotiseert met zijn blik. Vooral meisjes staren ongegeneerd in die onbegrijpelijk lichte kijkers.
We bezoeken de familie nootmuskaat boomgaard, kebun pala. De trots van de mensen hier. Tot halverwege de 19de eeuw waren de Molukken (vooral de Banda eilanden) de enige plek waar nootmuskaat en foelie (de gedroogde rode zaadrok) geproduceerd werden. De VOC (Vereenigde Oostindische Compagnie) veroverde in de 17de eeuw het handelsmonopolie.
Met Ambar in ons midden op het familie "terras".
De zo kostbare pala, nootmuskaat.
Ambar in haar tuin, nu met hijab.
De vrucht met binnenin de noot in een zwarte dop en de rode zaadrok (gedroogd is dat foelie).
Ook zus Dian wil op de foto, met de baby van weer een andere zus.
Terug aan boord zie ik het meteen. We kregen “bezoek”. De twee kleine luikjes van de achterkajuiten, die normaal op een kier openstaan, liggen nu helemaal open. Het muggengaas verwijderd. Het toegangsluik is echter nog gesloten.
Binnen merk ik wat zoutwater voetstappen, openstaande kastdeurtjes, spullen omgegooid. Er was iemand binnen, zeker weten. Hoe kan dat door een luikje van 22 bij 22 cm? Moet wel een kind zijn geweest?
Dure dingen zijn er zeker niet gestolen. Het is pas als je je pet wil opzetten, dat je die mist. Tony's ouwe joggingbroek, achter de deur, weg. Een pen. Een doos krenten (?), een flesje muggenmelk. De voorlopige balans.
Maar de gedachte dat er iemand aan boord was . Niet prettig. En dat nog wel in het vriendelijkste dorp.
Zoals gisteren afgesproken, met de familie mee naar de bron met zwembad, en de boot de ganse dag alleen laten, daar denken we zelfs niet meer aan.
We gaan wel nog even ons verhaal doen bij hen. Ambar barst in tranen uit, haar zus Dian vaart woedend uit. Niemand kan het geloven. Ze willen de politie erbij halen. Wij hebben echter geen zin in een langdurige procedure met veel uitleg geven. Moeten terug aan boord.
Later brengt Ambar ons 50 € terug, ook bij ons gestolen. En zegt ze dat het de Soendanese vissers moeten geweest zijn, die met hun boot aan de kaai liggen. Toch zeker niemand van het dorp. Dat zal wel best zo zijn.
Maar voor ons is de lol eraf.
De deugnietjes die steeds met ons meewandelen wuiven bye bye.
De waterkant van Pohon Batu.
Blijft er nog steeds het alternator probleem, weet je nog? Een zoektocht naar de auto mechanicus van het dorp blijkt een maat voor niets. Eerst slaapt hij en mag niet gewekt worden?? Bij de volgende afspraak is hij plots verdwenen.
Tony zet zich nog maar eens aan het solderen (met de te zwakke soldeerbout) en de volgende ochtend kunnen we verder. Zonder stoppen naar Ambon in de hoop dat de alternator blijft laden. Goed geladen batterijen zijn onontbeerlijk om te ankeren, met name om het anker en de vele meters ketting op te halen uit de dieptes (20-25 m) waar we hier mee te maken hebben. We dagen het lot liever niet uit door nog een paar mooie ankerplekken aan te doen onderweg.
Van de bemanning van de Infinity (één van de vele ontmoetingen onderweg) leerden we : “Het echte avontuur begint bij serieuze problemen”. Zij zaten in Antarctica ingesloten tussen de ijsbergen.
Voor ons mag het iets minder extreem.
In deze schattige uniformpjes gaan ze naar school.
Cinta en haar vriendjes.
Kalkstenen doolhof.
- Details
Positie : W.Seram - Pohon Batu, 02°58,34 Z 128°06,98 O
Jakker bij Pulau Mesemta, Misool.
Pas als we het anker laten vallen (24 m diep) in de amfitheater setting van Pulau Mesemta, durf ik een zucht van verluchting slaken.
We zijn er! En meer nog, zonder problemen. Dit is de Misool regio van het Nationaal Park van Raja Ampat.
Een doolhof van eilandjes, inhammen, dramatische rotsen, ondiepe doorgangen, ontelbare grotten. Zo een 53-30 miljoen jaren geleden is dit op de zeebodem gevormde landschap van zeediertjes omhooggestuwd en geworden tot wat we nu zo bewonderen.
Elke dag verkennen we een ander stukje van dit labyrint paradijs met de dinghy, onze stand up paddle heeft de geest gegeven, ontploft tijdens het oppompen.
Grote, wit gebleekte doopvontschelpen op strategische plekken vastgezet op de rotsen, wijzen de weg. Als je wacht op hoog water, kan je bijna overal over het koraal heen.
Ik zie in de gekartelde pieken en vormen overal mensenfiguren, dieren, dino's.
Eén rots is zonder discussie een kerstboom.
Je kan hier zo de lampjes inhangen !
De doopvontschelp wegwijzers. Goed zichtbaar als je er 's nachts met je lamp op richt.
Vleermuisgrot.
We beklimmen de Hargat Peak nog een keer. Vinden de ingang naar de vleermuis grot waar we zelfs de dinghy een eindje in kunnen duwen.
Ik trek vlug een “handschoen” aan, vies als ik ben van de wanden bedekt met groen slijm. De behoorlijk grote vleermuizen hangen onverstoord aan het plafond van de grot. Af en toe vliegt er eentje dwars over naar de andere kant.
Het stinkt er en de vleermuisgeluiden zorgen voor de juiste sfeer. Speciaal.
De rots tekeningen, een heel eind verder varen, zetten ons aan het fantaseren over de Melanesiërs die hier vroeger woonden. Hoe overleefden die oermensen ? Van vis en kokosnoten? Over kou hoefden ze zich alvast geen zorgen te maken.
Zie je de rotstekeningen ?
Hier in detail.
Deze NW moessontijd zien we wel wat toeristen, nieuwsgierig naar de piek, de grotten, zoals wij. Eén keer slaan we een groep klimmers gade, met touwen en haken zijn ze aan de slag de steile loodrechte wand boven de grot te bedwingen. Nog een hobby die je hier kan uitoefenen.
Aan foto's zal het ons niet ontbreken nu Tony ook weer met de drone filmt.
Om de drie dagen bak ik brood, maak ik yoghurt. Elke dag controleer ik het fruit en de groenten. De snelst bederfbare groenten, spinazie, bok choy, boontjes zijn al verorberd.
Een natuurlijke klimmuur.
We hebben ons nog geen Starlink aangeschaft, dus zitten we afgeschermd van de wereld zonder internet. Ik ben blij met simpele berichtjes via de radio, van vriendinnen, van zussen, van de kleinkinderen : dat het koud is aan de handen als je gaat kite surfen dezer dagen, dat de Latijn toets goed is gegaan, dat ze met vriendinnetjes zijn gaan spelen.
Heel af en toe kan het leven simpel zijn.
Op een regenachtige dag controleren de rangers onze pasjes.
Tony leeft zich uit in het maken van drone beelden.
Kapitein fikser.
- Details
Positie : Seget, 01°23,42 Z 130°59,02.
Voor anker bij Seget in de verte achter ons.
Pie-ie-iep ! Plots overstemt dit vreselijk op de zenuwen werkend geluid het gebrom van de motor. Het zal toch zeker niet waar zijn. Ons volgende pech moment. Alsof we er nog niet genoeg hadden.
Dit enerverend alarm vertelt ons dat de batterijen niet bijgeladen worden door de motor. Nog wel door de zonnepanelen maar daar kunnen we tijdens deze moesson tijd niet altijd op rekenen.
Terug naar Sorong ? We kijken mekaar aan...nog liever zonder koelkast verder en niet-gekoeld bier drinken.
Nee, we varen verder via het Selat Sele kanaal naar Seget, 40 mijl ten zuiden van Sorong en komen er twee uur later aan.
Tony stort zich meteen op de elektrische schema's. Bestudeert, met diepe denkrimpels, alles grondig. Tekent met kleurtjes de verschillende kabels na.
Als je hem kent, weet je dat hij er nooit onmiddellijk in vliegt. Eerst zet hij de radertjes in zijn hoofd aan het werk. Ik houd mijn mond. Als je mij kent, weet je hoe moeilijk dat voor me is.
Bedachtzaamheid is Tony's handelsmerk. Samen met een innovatief vernuft dat de meest ondenkbare oplossingen met de meest simpele middelen, uitdoktert
Kapitein Tony aan het werk met liefst twee soldeerbouten.
Zo zijn we twee dagen verder en de alternator, want dat was de boosdoener, meer bepaald de koolborstels waarvan eentje bijna helemaal op was, is hersteld. Wel ligt ons slijpschijf machientje nu op apegapen. Dat heeft zijn koolborstel moeten opofferen voor de goede zaak.
Maar we kunnen weer even verder.
En mijn kapitein heeft bovendien nog tijd voor een namiddagje rustpauze.
Wat zou ik zonder hem moeten? Ik vertelde het al zo vaak. Zonder hem, zat ik hier helemaal niet. Hij is een echte MacGyver waarvan men lachend zegt : “Hij kan een vrachtwagen starten met een cactus.”
Tony ten voeten uit.
Kunnen we morgen dan verder? Naar Misool? Brengen de dolfijnen, van vanmorgen op onze rivier, geluk?
Panas = heet !
- Details
Positie : Seget, 01°23,42 Z 130°59,02.
Mijnheer, mevrouw en kindjes gaan naar de markt of op familiebezoek.
Ventilatoren, daar hangt ons leven vanaf dezer dagen.
Het is snikheet en vochtig. We smelten zowat. Het water druipt van gezicht, armen, lijf en daarvoor hoef je echt niks te doen.
Ventilatoren dus. We hebben er op zowat alle plekken van belang aan boord. Kooien, kombuis, zithoek, kaartentafel.
Vandaag hebben we er nog een stuk of wat bijgekocht die ambulant inzetbaar zijn. Zelfs een dubbele, twee persoons, zeg maar. Zo wordt het leven aan boord toch wat draaglijker.
Want we zijn weer terug in Sorong voor de broodnodige boodschappen. Diesel, benzine, gas, water, groenten, fruit en andere producten uit de supermarkt.
Toch ook nog even de ventilator van de motor vervangen. Die blijken we bij Ian van International Mandiri gewoon te kunnen kopen. Daarna dralen we niet langer. Morgen willen we alweer verder.
Homestay op Pulau Friwen.
Maar eerst nog wat over Pulau Friwen, waar we hiervoor enkele dagen vertoefden. We onthouden vooral het prachtige snorkelen en één angstige ervaring.
We lazen van een bijzondere spot om te snorkelen, pal tegenover onze ankerplek. Op een windstille dag, wij daarheen. Er stond veel stroming, dat zagen we zo. Met de dinghy op sleeptouw geen probleem. Ik spring in het water mét dinghy, Tony zit er nog in. Als hij duikt en niet onmiddellijk de bijboot vastgrijpt, ben ik inclusief bijboot al een eind weggedreven. Hij zwemt de tong uit zijn lijf om bij me te raken. Ik wist van niks.
Wijze les : bij stroming steeds samen inspringen en meteen allebei Jak vastpakken .
De prachtige onder water wereld verdrong het incident al snel naar de achtergrond.
Op wandel op Friwen.
Grote baai, grote vissen.
- Details
Positie : Grote Baai ZW. Pulau Gam, 00°30,46 Z / 130°33,63 O
Op ontdekking in de baai.
In de Grote Baai, weet je nog, we zouden erheen varen voor een iets-beter-dan-slecht internet om betalingen te kunnen doen, woont er een elegant monster. Nee, geen krokodil, tenminste die zagen we niet. Onder één van de rotsige rifblokken, aan de zijkant van de uitgang, huist er een wobbegong (die naam kreeg hij van de Aboriginals). Onze Portugese zeilvriend wist ervan en na wat zoeken vonden we de wobbegong thuis. Wij noemen hem “gevlekte bakerhaai”, immers hij is een haai. Zijn kop ziet eruit als een uit de kluiten gewassen tapijtje, compleet met franjes, vandaar ook tapijthaai. Hij is zo goed gevlekt, gecamoufleerd dat je moeite hebt hem op te sporen. Grote, ronde zijvinnen en een staart met een soort kwasten bovenop, vervolledigen zijn plaatje. Een mooi monster en best wel elegant als je het geluk hebt hem te zien zwemmen. Hij kan wel drie meter worden, ligt de ganse dag verstopt onder een rots om pas 's avonds actief te worden.
De Wobbegong. Boven het gele visje de vijf kieuwspleten, links daarboven (met wit streepje) zijn oog, vooraan de brede zijvin. Zie de "franjes" aan zijn bek.
Zijn mooie staart ging helaas niet op de foto.
Deze Grote Baai van Zuid Pulau Gam , waar we twee keer moederziel alleen lagen, blijkt plots bijzonder populair te zijn.
We verbroederen hier nu al een paar dagen met 7 boten. Vooral Europeanen en één Braziliaan.
Met velen weet je meer dan alleen. We bezoeken een vleermuis grot, zoeken en vinden een erg lage doorvaart onder de kalkstenen rotsen. Je kan er net onderdoor, zonder je hoofd te stoten. In het afgesloten meertje, “hidden lagoon”, erachter kan je je absoluut niet verkoelen, het water is gewoon heet !
Nee, dan is gaan snorkelen op het prachtige rif leuker.
Naar "Hidden lagoon".
Nog meer pret, elke voormidddag bezoeken reuzenmanta's de baai. Ze komen hier eten. Snel zwemmend, net onder de oppervlakte, hun bek wijd open. Maar de beestjes laten zich niet makkelijk benaderen. Je ziet de zwarte vleugeltippen boven water, hoort visjes met veel geruis wegspringen, ziet de zwarte tapijten voortbewegen. Wist je : om te overleven bewegen ze in een perpetuum mobile, nooit stoppend altijd voortbewegend, nooit slapend tijdens hun 40 tot 80 jarige leven!
Goed administratief nieuws ook : onze facturen zijn voldaan. Met Wise, onze nieuwe online bank, is dat een fluitje van een cent. In Roepia, zonder hoge omwissel kosten.
Batcave.
Admin doen in het paradijs.
- Details
Positie : Grote Baai - Z.W. Pulau Gam : 00°30,46 Z / 130°33,63
Zo ligt Jakker erbij in Yangelo. Tony maakt drone foto's.
De nacht bij de manta's was niet erg rustig, golfjes klotsten tegen de spiegel. Als de wind zou draaien en toeneemt, liggen we op open, woelig water. Geen prettige gedachte.
We vertrekken daarom meteen na onze ontmoeting met de grote, zwarte vissen met vleugels. Naar Yangelo.
Tijdens de overtocht pikken we het 4G signaal op van Arborek. Ik download het VRT nieuws en een aantal podcasts om later onze avonden te vullen.
Maar het afmeren in Yangelo valt tegen. Je moet er best met twee lange touwen vastmaken aan de mangroven wortels, zodat je in het midden van de inham ligt. Want de ankergrond is erg slecht en vooral diep.
Maar de wind staat dwars en het lukt ons niet. Vóór Tony één touw kan vastmaken, ligt Jakker al bijna op de kant. Gefrustreerde verwensingen klinken over het water. We varen zeven mijl terug naar een bekende grote baai. Verwerken ons falen.
Tony manipuleert met de touwen tot we goed liggen.
In Yangelo.
We pakten het duidelijk verkeerd aan want twee dagen later lukt het wel.
Die slechte ervaring slikken we als een lesje. Er zit duidelijk wat sleet op onze vaardigheden, na een jaar landrotten bestaan.
Maar nu liggen we hier bij het verlaten “Chinese resort” dat door de duikers in de wijde omgeving gebruikt wordt als rustplek tussen twee duiken.
We genieten met volle teugen van de vogels, de duizenden vissen, de mogelijkheid om te wandelen, het prachtige water even buiten de baai waar we elke dag snorkelen.
De drone uitproberen.
Een plaatselijke visser brengt ons een grote trevally – horsmakreel, hier gevangen. We zagen hem vlakbij bezig, de ganse dag. Voor ons is vissen verboden , voor hem niet?
Hoe kon hij vermoeden dat we wel een boost in onze eiwitvoorziening konden gebruiken?
Denk niet dat we hier niet meer werken. Het is ideaal om het onderwaterschip nog een keer af te steken, er is geen krokodil, zegt men ons. Ik stik nieuwe ritsen en een nieuw plastic venster in de buiskap. Toch als we ze na hard zwoegen naar beneden kunnen halen. Pikzwart en met pijnlijke vingers blijf ik zitten na mijn gevecht met dat groot gevaarte onder de stikmachine.
Maar het resultaat is pico bello.
Werken aan de buiskap.
Eén ding missen we echter: internet. Want, niet te geloven, er zijn alweer bijna twee maanden in Indonesië verstreken. En, alhoewel we een visum voor zes maanden bezitten, moeten we elke twee maanden opnieuw 180 € betalen en verlengen. Omdat we met het vliegtuig binnen kwamen dit keer, kan dat online door onze agent. Maar hoe bereiken we hem? We hebben geen Starlink, zoals nogal wat andere zeilers.
We proberen met onze Jak naar open water te varen. Daar kunnen we de 4G antenne zien. Pas rond 9 u komen de stralen erdoor. Het lukt ons warempel onze documenten te verzenden. Whatsapp werkt maar dat is ook het enige.
Terug aan boord trek ik mijn GSM, in een waterdichte tas, naar boven in de mast. Heel af en toe pikt die een signaal op en via hotspot kan Tony wat WA berichtjes verzenden. Onze visa zullen in orde komen, laat de agent ons weten. Maar de betaling die moeten we doen op een plek met beter internet. In de grote baai van een week geleden wellicht?
De trevally die de visser ons bracht.
Waterval, komeet en manta's.
- Details
Positie : P. Yangelo : 00°30,72 Z. / 130°27,23 O.
Niks kan onze rust hier bij de waterval verstoren. 's Morgens staan we extra vroeg op om de vogels te horen. Melodieuze liedjes, deuntjes zo van een gsm afgekeken, eentje klinkt net als het dring-dring-geluid van een ouderwetse telefoon. Als het te heet wordt, reppen we ons met de dinghy naar de steiger op de rivier waar het pad naar de waterval begint.
Er klatert duidelijk meer water naar beneden dan vorig jaar. Het regent vaak en het komt echt met bakken naar beneden. Onze watervoorraad blijft daardoor goed op peil.
Eén mannetje van het dorp ver weg, wil ons gidsen naar de bekende weg. Hij wil vooral geld. Als we hem een T-shirt geven, is hij ook wel tevreden.
Meerdere avonden dampen mistig, pikzwart, zwaar bewolkt. De eerste avond echter krijgen we een heldere hemel cadeau. Tony merkt verwonderd op dat hij in het westen een laser straal waarneemt ?! Een laserstraal? Hier op het dichtbeboste eiland Batanta, zonder steden of bewoning van betekenis ? “Onmogelijk” : besluiten we allebei. Als we met de verrekijker aan het eind van de laserstraal een witte bol ontwaren, snappen we het. Dé komeet ! We zien de komeet van de eeuw. De naam kan ik niet herhalen, iets met een nummer en een Chinees woord.
Een “unieke, één keer in je leven ervaring” beleven we hier op deze toch al magische plek !
Maar we krassen weer op en varen in een paar uur 16 mijl verder naar wat wij “Manta spot” noemen.
Heel mooie omgeving met karst-eilandjes, strandjes en een kleine homestay. We ankeren op een flinke stroming van 2 knopen. Zes uur stromen we in de ene richting, zes uur draait Jakker de andere kant op.
Het is prachtig weer en we snorkelen op de mooie, intacte riffen met veel soft koraal, nemootjes en papegaai vissen.
De manta's bewaren we voor de volgende dag. Nadat ik in alle vroegte brood bakte (ik kan het nog), gaan we op weg. Het zicht is slecht. Veel klein, voedzaam spul in het water, daar eten manta's gulzig van.
Op precies dezelfde spot als vorig jaar laten ze zich nog steeds poetsen. Het is niet zo moeilijk ze te vinden. Exact hetzelfde vreemd rustige gevoel komt over me als ik de immens trage bewegingen van die enorme dieren zie. Het is alsof de wereld even stilstaat. Is het daardoor dat we steeds opnieuw naar die dieren worden toegetrokken?
Homestay bij de Manta's.
Buiten.
- Details
Positie : 00°47,71 Z 130°30,11 O , N.W. eiland Batanta, West Papua.
(We ontvangen wat moeizaam 4G via een antenne verder weg.)
Vóór we vertrekken naar de markt in Sorong.
Gebeurt dit echt? Haalt Tony het anker op en sta ik aan het roer om buiten te varen uit Tampa Garam? Weg uit die veilige maar bloedhete, totaal windstille poel waar we nu al meer dan een maand kleine en grote problemen trachten op te lossen?
Even lijkt alles vlot te gaan, maar dan hoor ik door Tony's koptelefoon de ankerlier “slippen”. We brachten immers, op aandringen van Karen, uit België headsets mee en hoeven nu niet meer te schreeuwen naar elkaar. Ik hoor de ankerlier slippen via de koptelefoon. Dit betekent : de ketting komt helemaal niet omhoog.
Laat het niet waar zijn !
Tientallen minuten later is daar toch het modderige anker...maar de gypsy (het wielsysteem om elke schakel te grijpen en zo de ketting naar boven te brengen) slipt over de as. Die “kettingschijf” moet vervangen worden en wel nu, anders kunnen we niet ankeren op een volgende plek.
We nemen de hondenpoot, zo noemen de Amerikanen een ingang met twee scherpe bochten na mekaar, en ankeren opnieuw net buiten de haven. Geen denken aan dat we terug de haven zouden binnen varen.
Aan Tony's gezicht zie ik dat hij liever hier en nu in het water zou springen en keihard weg zwemmen. Verwensingen hoor ik extra luid via de headset. Waar zijn we weer mee bezig?
Rustig maar, maak je geen zorgen. Met veel tegenzin heeft hij de gypsy's op een kwartiertje verwisseld. Nu kunnen we alsnog vertrekken. Oef. De rust keert weer.
Er is geen wind en in ongeveer zeven uur motoren we naar Waterval Baai op Batanta eiland. Een favoriete plek van vorig jaar.
Sorong met de drukke straten, de overvolle markt, de Saga supermarkt, de taxi's van Maxim, het Indonesische Uber, we laten het voorlopig achter ons.
In mijn enthousiasme over ons vertrek, vergeet ik nog de rest van ons vervolgverhaal te vertellen. Het buitenlager en de schroef zaten in iets meer dan een uur op hun plek. Weer een sterk staaltje van wat de gouden handen van mijn kapitein allemaal kunnen toveren, zonder ook maar een schroefje te laten vallen.
Dat er iets niet goed zat met het ophalen van het anker wisten we. Wick hebben we gevraagd om een bepaald kromgebogen stuk, de kettingstopper, na te maken. Omdat de verroeste ketting dikker is, zet Tony de oude, iets ruimere kettingschijf terug op de lier. Dit had hij beter niet gedaan. Die gypsy slipt immers. Zie hierboven.
Het losmaken van de touwen, die Jakker bijna een jaar op de plek hielden, had ook wat voeten in de aarde. Vooral dat ene landvast dat ín de boom groeide, moesten we met alle macht los wrikken met een schroevendraaier. Wíj hadden dat touw daar zelf helemaal niet vastgemaakt trouwens.
Voorlopig is alle miserie vergeten en zijn we vrij, net als onze buren die, een paar dagen geleden al, het zwaard eindelijk helemaal in de kast van hun catamaran lieten zakken en meteen daarna vertrokken.
Iedereen tevreden. Voor even toch !
Spannend !
- Details
Positie : nog steeds Tampa Garam, Sorong, West-Papua, Indonesië.
Even een blik over het muurtje, bij de buren, waar net een nieuw schip is afgebouwd.
Wat doen jullie toch de ganse op die boot? Dé vraag die zowat iedereen zich stelt, hardop aan ons, of in zichzelf, daarbij niet-begrijpend hoofdschuddend.
Wel, we hebben zeker voorlopig nog geen vakantie, genieten niet van gouden stranden, azuurblauw water en niks doen.
Lees maar.
Even aanpikken met mijn vorige blogtekst : we staan op het punt het buitenlager op de schroefas, met een speciale tool, van die as af te duwen of te trekken, zoals je wil.
Tony verdwijnt onder water.
Het aanbrengen van de “trekker” op de schroefas verloopt volgens plan. Regelmatig duikt Tony achter de boot op, ik geef braaf aan wat hij nodig heeft. Maar bij het aandraaien van de schroefjes op de draadstangen waardoor hij het lager eruit kan duwen, wil het maar niet lukken. Eén onderdeel van het werktuig is te zwak en buigt gewoon krom, zo kan je geen kracht uitoefenen. Voorlopig stopt het hier.
Wat nu?
Gelukkig heeft mister Wick, de eigenaar van ons haventje, een werkplaats en kan hij het werktuig versterken.
Zo ziet een nieuw buitenlager eruit.
En hier moet het in passen.
Hier is de hardnekkige boosdoener.
Volgende dag, tweede poging. Zelfde scenario. Tony brengt het werkstuk aan, moeilijk onder water met moeren en schroefjes manipuleren, ze aandraaien en vooral niet laten vallen. Die dingetjes zijn allemaal zo klein. Bovendien is het zicht nauwelijks 1,5 m.
Hij vindt dat hij onder water vet moet aanbrengen op de draadstangen, zodanig dat alles “gesmeerd” loopt. Nadeel: nu zijn ook alle sleutels én zijn handen glibberig. Nog moeilijker om niks te laten ontglippen.
Maar plots komt hij enthousiast boven, mondstuk uit, brede smile. “Er komt beweging in de zaak !”.
Met goeie moed duikt hij weer onder. De ijzeren staven zijn erg lang en het draaien aan de schroeven onder water gaat moeizaam maar langzaam draait hij zo het lager eruit.
Spannende tientallen minuten later, een eeuwigheid, steekt hij triomfantelijk het kapotte stuk omhoog. Gelukt !
Meer dan een uur heeft de hele actie gekost.
Nee, het nieuwe lager gaat er nu niet meteen op. Dat willen we pas doen net voor we hier vertrekken. Anders zit er wellicht voor we het goed beseffen al zand en koraalpoeder in.
Een volgende duikfles , hamer, steekmes en flink veel kracht gebruikt Tony om dikke trossen oesters van de onderkant van de kiel te kappen en van de vreselijk aangegroeide ankerketting.
Ondertussen steek ik oesters en andere aangroei van de romp tot aan de aanzet van de kiel. Koppige beestjes die oesters. Je moet vaak een paar minuten kloppen en steken vooraleer ze zich gewonnen geven.
Ben je klaar voor nog meer klussen? Op een vroege ochtend zetten we het voorzeil, zonder noemenswaardige problemen. Dat mag ook een keer.
Maar het vervangen van oproltouw om het grootzeil ín de mast te draaien, dat is een ander paar mouwen.
Ik houd het kort. Om 5u30 beginnen we eraan. Eerste probleem: het grootzeil wil niet omlaag. We binden het zeil daarom hoog rond de mast. Maar op de giek klimmen, om daaraan te kunnen, lukt met stramme knieën, niet meer zoals vroeger. Tenslotte schuift toch de ganse rol uit de mast. Zodanig dat Tony in de kuip kan werken. Alles is gecorrodeerd, dus er dienen nieuwe gaten getapt, voor verzonken schroeven. Allemaal te technisch?
Tegen de middag zit de rol, met gloednieuw Dyneema oprol touw, opnieuw op zijn plek. Laten we hopen dat het grootzeil uitrollen in de toekomst vlotter zal gaan.
Klein detail : de neerhouder boom brak tijdens dit alles. Nog meer werk aan de winkel, euh, boot.
Zo zit de rol met het versleten touw in de mast.
De rol met glanzend nieuw touw, helemaal van thuis meegebracht.
Toch doen we ook nog wat anders dan enkel werken. Onze Belgische buren van de Skybird zijn gearriveerd. Hun boot lag hier drie maanden naast de onze, die er al tien maanden is. Meteen hun eerste avond eten we een bami goreng in het ”resort” en praten bij : het laatst zagen we hen in de Solomon eilanden. Nu klussen zij al even hard als wij. Tenminste als het kan, want gigantische stortbuien verstoren vaak 's namiddags onze plannen.
Eén van hun pechverhalen : een beschadigd steekzwaard, ze raakten de grond door een stommiteit, werd hier hersteld. Maar men werkte zonder mal en het profiel van het 3 à 4 m hoge zwaard klopt niet precies. Nu, na drie pogingen erin en er weer terug uit, met vereende krachten, ook Tony hijst mee vanop onze boot, zit het nog steeds niet op zijn plaats in de daartoe bestemde vorm in de bakboord drijver van hun catamaran. Stel je dat voor als de vormpjes die je als peuter, in daartoe bestemde gaatjes in een doosje, moest puzzelen.
Koop een boot en werk je dood.
Het zwaard erin ....
...halfweg zit het potvast. Normaal gezien mag je het zwaard helemaal niet meer zien.
Met veel moeite er terug uit.