TD03F, je weet wel die tropische depressie over Fiji, heeft wijselijk besloten zich wat in te houden en is tenslotte niet uitgegroeid tot een cycloon. Ze verwijderde zich langzaam richting Tonga. Dat is het goede nieuws.

Het slechte : als wagonnetjes van een trein hingen er nog minstens twee tropische depressies achter die eerste aan. TD05F en TD04F is hun naam, ze haken de armen in elkaar, tollen samen richting Rotuma en pompen zich op tot cycloon MONA, nu al cat. 1.   Vandaar zwenkt Mona plots pal zuid, recht naar de hoofdeilanden van Fiji.

De laatste vaststelling : Mona zit nu, vrijdagvoormiddag ten noorden van de Yasawa eilanden, 400 km NNW van Jakkers positie in Vuda Marina (Nadi).
De kans is groot dat ze uitgroeit tot een cat. 2 orkaan. Men vermoedt dat het centrum veeleer over Vanua Levu (Lambasa ),Taveuni, Lau zal razen (NO Fiji). Zij verplaatst zich langzaam. Niet goed, zo kan ze meer kracht opbouwen.


Op de Vuda Marina cycloon vergadering gisteren uitte manager Adam zijn verbazing over het feit dat er geen consensus bestaat tussen de verschillende organen die het weer voorspellen. Nooit voorheen was er zoveel onenigheid over de prognose zo kort voor aankomst van de storm. Niet goed !

Heel erg oppassen geblazen, zegt het Meteorologisch Instituut van Fiji. Men weet niet wat de wispelturige Mona precies van plan is; men kan haar pad moeilijk voorspellen. Ze adviseren ook aan Viti Levu (het grootste, zuidelijke Fiji eiland) waar wij liggen, zich voor te bereiden op het ergste. We volgen FBC NEWS. https://www.fbcnews.com.fj

Vuda Marina sluit vandaag de havenmond af, zodat de ergste golven niet naar binnen kunnen. Speciaal gebouwd om cyclonen het hoofd te bieden, kan je geen veiliger haven vinden . De smalle haveningang verbreedt in een basin, vervolgens krijg je een smalle doorgang haaks hierop naar de ronde kom waar de jachten liggen. Op deze manier wordt de deining gebroken. Het zijn vooral de vele andere jachten, dicht bij elkaar afgemeerd, die een potentieel gevaar vormen.

De haven is één en al bedrijvigheid .

De ankerkettingen van alle jachten worden centraal op de bodem bevestigd aan een 50 T oud vliegwiel uit de suikerfabriek . Met kettingen en zoveel mogelijk touwen hangen we vast aan de kant. We moeten uitkijken dat masten niet in elkaar gaan haken. Objecten die weg kunnen vliegen , verdwijnen onderdeks. Het personeel van de haven haalt kokosnoten uit de palmen. Rondvliegende dingen vormen het grootste gevaar tijdens een storm, zegt men ons.

Tony haalt de windrichtingsaanwijzers naar beneden, het is al zwaar bewolkt.

Jakker links in beeld.

 

Misschien zijn al deze voorbereidingen helemaal niet nodig, maar zij die hier al een tiental cyclonen meemaakten orakelen : Hope for the best, prepare for the worst ! Duimen maar.



Additional information