Positie : Majuro, Republic of Marshall Islands : 07°06,20 N , 171°22,43

 

Op weg naar “buiten”, ter hoogte van de vissersschepen in de lagune, zo ver waren we in vorige blog.
Eerst maar eens de genua uitrollen, te zot om al die mijlen ín de lagune te motoren. Stuurman Jefke opzetten, op die manier maken we onze handen vrij om dat werkje even samen te doen. Piep, piep, piep, piep. O nee, ”Low battery” alarm verschijnt op de display van de stuurautomaat, die verder elke medewerking weigert. Nog nooit eerder gezien?! Verdorie, Jefke, onze stuurautomaat, in staking ? Da's echt slecht nieuws.
Ok, dan stuur ik wel weer verder. Tony gaat koortsachtig op zoek naar de panne. Begint één en ander uit te meten. Ondanks het feit dat de computer van de stuurautomaat volle accuspanning krijgt, is er een “low battery” alarm. Tony's vermoeden wordt alsmaar meer bevestigd. Jefkes computer, daarin moet het probleem zitten. Onder zeil kan Pierke, de Windpilot, het wel van Jefke overnemen, maar onder motor werkt dit absoluut niet. Conclusie : Jefke moet hersteld worden en wel híer in Majuro waar we nog enigszins met de wereld verbonden zijn en het internet razend snel.

Het zwarte kastje is de computer van de stuurautomaat.


Ondertussen terug aan onze mooringboei gaat Tony verder met de probleemoplossing : handleiding bestuderen, het internet afzoeken naar mogelijke oplossingen. Al snel blijkt onze storing een gekend probleem te zijn bij de fabrikant Raytheon, die online een oplossing aanbiedt voor de handige Harry's onder ons, om van een handige Tony nog maar te zwijgen.

Even een Zener diode 1N4001 tussen twee punten op de printplaat solderen. Opgelost !” : lezen we.
Tony duikt in zijn elektronica kistje en wat een hoerenchance, tovert daar toch zeker een Zener diode 1N4004 te voorschijn. Hijzelf is nog het meest verbaasd. Deze diode doet hetzelfde werk. Onze bange visioenen : wekenlang wachten op vervangstukken of nog erger, het aanschaffen van een geheel nieuw, peperduur (4.000 $) besturingssysteem spatten met een heerlijk plofje uit elkaar.

Dit is de bewuste Zener diode naast een koffielepeltje.

Zo is de diode op zijn plek gesoldeerd, dwars in het midden van de plaat.

Want inderdaad nadat de uitgebouwde printplaat mét (0,5 $) diode weer teruggeplaatst is en we Jefke inschakelen, horen we geen gepiep meer en doet hij weer gewoon zijn werk!
Toegegeven, alles duurde wel wat langer dan je wellicht uit mijn verhaal concludeert. Zodanig zelfs dat we ons smalle weervenster met een klap hoorden dichtslaan terwijl Tony naarstig werkte. Prijs van het oponthoud : nóg één, misschien twee of meer weken Majuro, want er komt wind opzetten, veel wind én regen. Geen goed weer om te reizen. Verdorie, eind april moeten we weg uit de Marshalls. De tijd tikt.

Maar laten we nederig blijven en niet zeuren. We beseffen niet hoe gelukkig we zijn. In Tonga en Zuid-Fiji raast op dit moment de alles verwoestende cycloon Gita, een categorie 5 orkaan. Er is zelfs grote kans dat zogenaamd “cycloonvrij” Nieuw-Zeeland een veeg uit de pan krijgt. Zovele inwoners en cruisers op hun boten zijn in gevaar.
En van thuis komen opnieuw de zo gevreesde berichten over doodzieke geliefde mensen. Zucht.

 

Add comment


Security code
Refresh

Additional information