Positie : Aur, Tabal, 08°18,12 N, 171°09,39 O

Website.
Er is net een ramp afgewend. En wij wisten van toeten noch blazen als Karen ons niet gewaarschuwd had. Wij hebben hier geen internet , geen benul van wat er in de wereld, zelfs in onze eigen virtuele wereld, gebeurt.
Een hack attack is afgevuurd op onze website, de beveiliging heeft gewerkt maar toen kon niemand nog inloggen ! Karen, neef Ben en zijn vrouw Mariel hebben het probleem opgelost. Dank je wel alledrie.

Kopra.
Ik kan dus gewoon verdergaan met ons verhaal.
Als we eindelijk, na een paar dagen, elk stukje strand en grote delen van de jungle in Taroa doorploeterd hebben, zijn we klaar voor andere eilandjes in Maloelap met...nog meer oorlogsoverblijfselen. Zondag krijgt het dorp bezoek van de regeringsboot die mensen en voorraden brengt van Kwajalein, tweede belangrijk eiland van de Marshall groep. Die boot neemt ook de zakken met kopra mee naar Majuro. Kopra, quasi de enige bron van inkomsten voor de inwoners, brengt per zak 70 $ op. Geschokt kijken we toe hoe kleine kinderen met de kruiwagen kokosnoten aanbrengen. Twee achtjarigen wippen, met een groot mes, de kokos uit de schalen. Mijn afkeurende opmerking wordt weggelachen. Je reinste kinderarbeid en gevaarlijk ook. Zo zien zij dat hier duidelijk niet.



Eilandjes in de lagune.
Het weer is niet erg stabiel, maar al eilandhoppend willen we naar de noordwest uitgang van de lagune bewegen. Interessante eilandjes : eentje, Pigyattoo, met een groot generatorgebouw, op 3 mijl afstand van de vliegtuigbasis van Taroa, voor de oorlog gebouwd door de Japanners, om uit het schootsveld van de bombarderende vliegtuigen te blijven en de stroomvoorziening te kunnen blijven garanderen. Onbewoond eilandje, dus prachtig koraal. Menselijke activiteit, zo ondervonden we, vernielt veel van het koraal, al was het maar door vervuild water.

Generatorgebouw.

Generator en ...

instrumenten.



In Ollot liggen drie onderwater wrakken van Zero vliegtuigen en twee Japanse, tot patrouilleboot omgebouwde, vissersschepen. Van de vliegtuigen blijft niet veel meer over dan de zware stermotor met prop, die boven water uitsteekt. De boten, op een diepte tussen 5 en 15 m, bieden een mooier plaatje mede dank zij het kristalheldere water. Zelfs na meer dan 75 jaar en veelvuldige plunderingen herken je nog vele onderdelen.



Diepvrieskist.
In het dorp Ollot wonen een 80tal mensen, er is een schooltje en, natuurlijk, een kerk. Zodra we voet aan land zetten, joelen de schoolmeisjes rond ons. Veel verder dan onze namen noemen, komen we niet. Zij kunnen zich voorstellen in het Engels en ik in het Marshallese. Al vermoed ik dat ze meer Engels begrijpen. We ontmoeten een aantal mannen aan het werk aan het kerkgebouw, praten met het schoolhoofd en worden binnengeroepen bij Arta en zijn vrouw Helbina thuis. Na een inleidend praatje komt hij terzake : "Of Tony eens naar zijn diepvrieskist wil kijken. Pas gekocht maar werkt niet goed. En hij weet dat yachties veel over de materie weten." Uiteindelijk blijkt dat de freezer (een statussymbool hier) nooit goed zal kunnen werken op één zonnepaneeltje en één batterij, die nooit goed geladen wordt, misschien daardoor nu al stuk is. Zonder batterij overleeft het voedsel in de vriezer de nacht niet. Als er bovendien een grijze dag volgt, de zonnecellen weinig stroom leveren, ontdooit de ganse inhoud. Voor zijn werk krijgt Tony een mooi, door Helbina, gevlochten sierdoosje. Zij vlecht en weeft immers ganse dagen, vertelt ze me, intussen stevig doorwerkend, wij beiden zittend op de vloer van de "veranda". Het resultaat van haar handenarbeid kan je als souvenir kopen in Majuro. Nog een bron van inkomsten voor hun.

Speciaal voor Lyam en Roxie : herken je Maui op het rode t-shirt?

 

Terwijl ik met de meisjes praat, bespreken Tony en Arta in de keuken het diepvrieskist probleem.



Pech.
Volgende eilandje : Tjan. Van hieruit willen we de sprong naar Wotje nemen, maar dat was buiten de buienmaker gerekend. Na een rustige zeilnamiddag begon het 's nachts vreselijk te waaien en regenen. Eén van de mogelijke "showers" zoals voorspeld. Om 6 u gaat plots het ankeralarm. We drijven meteen dwars op de golven. Het anker is LOS.  We driften naar het diepe en gelukkig niet omgekeerd naar het rif. In het donker, maar het eerste licht zal weldra komen, vaar ik op GPS terug naar onze ankerplek. Moeilijk de boot op koers te krijgen , met al die ankerketting en de zware ploert onderaan bungelen, in deze 6 bf wind. Maar het lukt weer een keer.  De enige mogelijkheid is terug op een helling koraalzand ankeren. Het anker zakt erdoor als door water. De helling loopt te steil bergaf, het anker kan niet pakken. Als het weerbericht ook nog zuid tot zuidoostenwind belooft, halen we het anker maar weer op en varen terug naar Taroa. Terug naar af. Niet leuk, maar "better safe than sorry".
Taroa, beschutting biedend voor vele windrichtingen, de beste ankerplek van Maloelap. Een goeie nachtrust is heilig.
Niet dus, maar dat je lees je volgende keer.

 

Positie : Maloelap Atoll, Taroa :  08°41,751 N , 171° 13,272 O

Geschiedenis.
Een pretpark voor volwassenen , vooral mannen zo blijkt, geïnteresseerd in geschiedenis met name oorlogsgeschiedenis, dat is Taroa in een notendop.
Eén van de grotere eilanden van Maloelap Atol, vertoon zich aan ons in al zijn groene junglepracht. De azuurblauwe lagune schittert rondom Jakker. De scheefgezakte achterste mast van de Toroshima Maru en de pier daarachter beloven vele WOII relikwieën, zoals ze dat hier noemen.



Toen de Duitsers na WO I hun bezittingen in de Pacific ten noorden van de evenaar aan de Japanners moesten afstaan, ging het om een louter administratieve overname, zo besliste de League of Nations. Maar Japan trad vrij snel uit die League of Nations en begon, niet meer gebonden door overeenkomsten, in 1939 met de ontplooiing van een militaire macht in de Pacific. Taroa, op het Maloelap Atol, zou de belangrijkste luchtmachtbasis in de regio worden.
Japanse gevangenen werden gedwongen de weelderige begroeiing op het kleine eilandje weg te kappen en te vervangen door 380 gebouwen (barakken, ondergrondse kliniek, administratieve centra, werkplaatsen, generatorgebouw), een pier met kraan voor grote schepen, ontelbare wegen voor 70 voertuigen, twee 1700 m lange startbanen, een grote vliegtuig-parkeerplaats. Op het strand werden ter verdediging tegen vliegtuigaanvallen tientallen kanonnen en even zovele pill boxes (bunkers) opgericht.  Twee squadrons gevechtsvliegtuigen Mitsubishi A6M Zero en bommenwerpers Mitsubishi G4M Betty bomber, maar ook watervliegtuigen noemden dit hun thuishaven. De inwoners herkenden hun eigen eilandje niet meer. Men vertelt ons van grootvaders, eentje heeft zelfs een grootmoeder van 99 jaar, die nog vlot Japans praten, de voertaal in die tijd. Zij hebben nog levendige herinneringen aan die tijd. Wij echter, krijgen die mensen niet te zien.



Verwoesting.
Op 1 februari 1942 breekt de hel voor het eerst los. Er verschijnen vijf Amerikaanse Grumman F4F "Wildcat" vliegtuigen met twee 100-pond bommen elk, opgestegen van een vliegdekschip, aan de horizon. Ze droppen hun lading op het vliegveld , op de geparkeerde Zero gevechtsvliegtuigen en Betty bombers.
Tussen deze datum en augustus 1945 zullen de Amerikaanse vliegtuigen 3543 ton bommen en de US schepen 453 ton obussen op Taroa afvuren. Aan het eind van de oorlog gebeuren die beschietingen dagelijks.
Aan land zijn de Amerikanen hier nooit gegaan. Ze lieten de Japanners gewoon verhongeren op een eiland waar niks meer overeind stond en dat afgesneden was van bevoorrading.
76 jaar later, baggerend in de jungle tussen de overblijfselen van de vliegtuigen en de bommenkraters , probeer ik me voor te stellen hoe het moet geweest zijn.


Gisteren hebben we met Mozes een "WW II relics tour" geregeld. Vandaag blijkt hij heel wat minder enthousiast maar uiteindelijk vertrekken we richting jungle. De crews van Unique en Chez Nous stappen met ons mee.
Indrukwekkend hoeveel er na al die jaren toch nog overblijft van de vliegtuigen. Tony probeert uit de hoop aluminium-schroot, het type vliegtuig te herkennen. Of die op zijn kop ligt of niet. Instrumenten vind je niet meer, allemaal weggehaald.
Blij verrast lacht onze skipper als hij het registratienummer van een bomber ontdekt. Dat nummer moet op foto.
Mozes weet niet zoveel te vertellen. Van de geschiedenis weet hij minder dan wij. Heeft natuurlijk geen Wikipedia ter beschikking. Zijn Engels is overigens niet erg goed.

Het eiland nu.
We bezoeken later het grote hoofdkwartier midden in het dorp. Drie verdiepingen, één gedeelte zwaar bepantserd om bomaanvallen te overleven. 3097 Japanners waren hier gelegerd. Slechts 34% van de soldaten hebben het overleefd.


Het eiland, een onbewoonbare puinhoop, werd pas opnieuw bevolkt einde de zeventiger jaren, na opruimingswerken van vooral onontplofte munitie. Toch tref je die nog steeds aan op het strand.

Nu wonen er een tachtigtal mensen in kleine huisjes met zinken daken. Hier en daar hebben families een oud Japans gebouw of bunker met dikke muren, ingepalmd en vrolijk wappert er de was. Er is een schooltje, een winkeltje . De mensen maken een praatje als je voorbij wandelt. Ze zijn aan het werk onder de palmen, verzamelen kokosnoten voor copra. De burgemeester is in Majuro. James runt het winkeltje , woont naast de kerk. We vermoeden dat hij pastor en loco- burgemeester is. De politieman is werk onbekwaam, zijn pols in het verband.

Dagen ploeteren we door de jungle en op het strand. Telkens ontdekken we andere  kanonnen, soms nauwelijks zichtbaar tussen de dichte begroeiing. Zware motoren, zomaar op het strand, erg verroeste onderdelen Tony probeert alles thuis te brengen.
Het meest gefascineerd zijn we door de onontplofte bommen.



Als kers op de taart gaan we op een ochtend op snorkelverkenning van de Japanse cargo Toroshima Maru. Hij vervoerde bommen en torpedo's naar hier, om de vliegtuigen te bevoorraden. Toen hij zwaar getroffen werd in de lagune zette de kapitein het schip hier op het ondiepe rif.



Ik weet dat deze tekst weinig zegt, zonder de zovele plaatjes die we schoten. Beelden zeggen zoveel meer dan woorden. Ik zet ze zo snel als ik internet heb hierbij.

 

 

Positie : Maloelap Atoll, Taroa :  08°41,751 N , 171° 13,272 O

Reizen is meestal wat oncomfortabel. Met de auto op superdrukke autosnelwegen in ellenlange files. Met het vliegtuig onmenselijk vroeg op de luchthaven wachtend tussen de massa's zwaarbepakte toeristen. Onze manier van reizen is soms heerlijk zwierig en makkellijk, vaak misselijk makend en loodzwaar. Maar we zijn nu eenmaal zo onderweg.
In de Marshall eilanden weten zeilers wat hun te wachten staat. Erg veel tégenwind, een zware zee, nachtelijke, plotse regenbuien. Het is gewoon kwestie van de minst slechte periode eruit te kiezen.
En, een pluim voor onszelf, dat is dit keer wonderwel gelukt.
Hadden we bij het buitenkomen uit de lagune van Majuro alletwee het gevoel van "zouden we niet beter terugdraaien?"  Na een tijdje tanden bijten werd de zee stilaan ordelijker, de wind iets oostelijker en onze koers beter. Maloelap Atol bleek zelfs bezeild, dit betekent dat we scherp aan de wind, de zeilen heel dichtgetrokken, rechtstreeks naar ons doel voeren. Flink op één oor kliefden we door de golven, pikten maar af en toe een paaltje (die uitdrukking hoeft geen uitleg). Dat er weinig geslapen zou worden, wisten we zo. De eerste nacht op zee, weet je. De wind blies toch weer iets harder dan verwacht, resultaat, het was nog donker toen we bij de zuid-west pas in Maloelap arriveerden. Op en neer varend, met een zakdoekje zeil, brachten we de tijd zoek tot het rond acht uur wel in orde was om ons naar binnen te wagen. Tegen wind en stroom haalden we in de pas nauwelijks 2 kn. Het gaat wat sneller met de motor op 2000 toeren, zoals de fabrikant van de nieuwe schroef voorschrijft. Meer gas geven, is zoals in kleine versnelling een berg oprijden.

Ook in de immens grote lagune (972 km² , 71 eilandjes ) waar je de andere kant niet ziet, is de golfslag behoorlijk. Ijselmeergolfjes ! Eerst maar eens even beschutting zoeken achter een klein eilandje om te ontbijten en even uit te rusten voor we verder varen naar Taroa waar Unique en Chez Nous liggen en waar we ons, volgens het boekje, moeten melden met onze permit.

 
 
JSN Mini template designed by JoomlaShine.com