Wat gaat dat groot zeeschip nu doen? Komt het recht naar ons toe? Gaat het voor ons door? De opeenvolgende peilingen wijzen het uit. We moeten onze koers verleggen, oploeven (naar de wind toe) , om het vóór ons door te laten passeren. Dat schip volgt immers de geul voor zeeschepen, richting Antwerpen.

Ja, goed geraden.  We zitten op zee, richting Blankenberge.

Donderdagmorgen hielden we het wel voor bekeken op onze ankerplek. De wind is afgenomen tot 5 bf. De klussen moeten maar wachten. Om 9u gaan we ankerop.
In twee uurtjes zeilen we tot de uitgang van het Grevelingenmeer, de sluis bij Bruinisse.
Prettig tochtje, net bezeild.

Eenmaal geschut gaat het verder op de Oosterschelde naar Zierikzee. Ruime wind, een heerlijk zonnetje. Zo kan zeilen ook zijn.
De brug over de Oosterschelde opent zodra we d’ er aankomen. Geluk! Ze opent slechts rond het hele en het halve uur.
Zierikzee ligt net om de hoek. We vinden een plaatsje in de binnenhaven waar de jachten al drie dik tegen elkaar liggen.
Gezellig Zeeuws stadje met terrasjes die uitnodigen tot het drinken van een stevige Leffe. Na 5 dagen aan boord voelt de kade wat onstabiel aan. Zeebenen, weet je wel. Tegenhanger van zeeziekte.

Veel kunnen we niet drinken. Huiswerk maken, dat staat er op het programma. Uitrekenen wanneer we morgen best vertrekken, rekening houdend met het tij. Koersen uitzetten. Weerbericht beluisteren en evalueren.
Het tij staat buiten aan de Roompotsluis (uitgang van de Oosterschelde - stormvloedkering) mee vanaf ongeveer 12u30. Kunnen we toch nog uitslapen.
De weermensen voorspellen voor morgen N-NO 4-5 bf. Moet kunnen. Pas ‘s avonds zal het 6 bf worden en zal de wind naar NW draaien.  We wagen het erop.

Vrijdagmorgen begeleidt een zonnetje ons via het lange kanaal van Zierikzee naar de Oosterschelde. De bruinvissen (echte kleine dolfijnen) van Zierikzee wensen ons een goede vaart.

Al snel wordt het donkerder, wolken pakken samen. De wind wakkert aan. Maar als we rond 12u30 uit de sluis tuffen besluiten we toch door te gaan. Wat moeten we anders?

Met gereefd grootzeil en fok zeilen we hoog aan de wind door de geul die naar open zee leidt. Later kunnen we zeil lossen, de koers wordt comfortabeler. Maar de zee bouwt zich op.
Grote rollers kunnen de Jakker niet deren en we geven het stuur over aan Jefke, onze stuurautomaat. Die houdt het daar op het achterschip langer uit dan wij. Koud en vooral vochtig dat het intussen geworden is! We kleden ons steeds dikker aan, mutsen, sjaal zelfs handschoenen komen eraan te pas.
Zo kennen we de Noordzee weer : grauwe zee, donker weer, brekers, stuifwater ….. en dan die zeeschepen die in een paar minuten van een ver stipje tot een imposant dreigend vlakbij monster met dikke witte snor veranderen.
Een viertal van die monsters kruisen ons pad vandaag.

Nu zien we Blankenberge in de verte. De golven worden heviger, als we over de ondiepte zeilen. Grootzeil inrollen. Handig, niemand hoeft naar de mast, zoals vroeger.

Met een piepkleine fok, je weet nooit of je motor het opgeeft, surfen we Blankenberge binnen. De geul is gebaggerd, het is er diep genoeg maar bij deze wind staat er toch een behoorlijke swell en felle dwarsstroom.

Uiteindelijk toch wel een ruig tochtje. Maar ons vertrouwen in Jakker is nog maar eens bevestigd.

Vóór het slapengaan legt Sabine, op TV, nog even uit dat het morgen en zondag koud, winderig en nat gaat worden. In Blankenberge liggen we veilig voor een paar dagen!!

 

 

p6180215 mediump6180217 mediump6180219 medium

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lydia, nog even een antwoord op jouw ‘comment’.
Aan plaats voor een broodbakmachine geen gebrek. Stroom da’s een ander paar mouwen:  die machines werken op 220 V en dan hebben we walstroom nodig, of een omvormer maar dan neemt die machine veel te veel ampères uit onze 12 V boordaccu’s.
Idem dito voor waterkoker, strijkijzer, föhn…..
(vgl. een lamp van 100 W  op 220 V neemt 0,45 A, op 12 V wordt dat 8,3A, bij een broodbakmachine van bv. 1000W is dat 83 A !  Onze accu’s zouden vlug leeg zijn !)

Dus kneden maar dat brood.

 

 

Additional information