Positie : nog steeds Tampa Garam, Sorong, West-Papua, Indonesië.
Even een blik over het muurtje, bij de buren, waar net een nieuw schip is afgebouwd.
Wat doen jullie toch de ganse op die boot? Dé vraag die zowat iedereen zich stelt, hardop aan ons, of in zichzelf, daarbij niet-begrijpend hoofdschuddend.
Wel, we hebben zeker voorlopig nog geen vakantie, genieten niet van gouden stranden, azuurblauw water en niks doen.
Lees maar.
Even aanpikken met mijn vorige blogtekst : we staan op het punt het buitenlager op de schroefas, met een speciale tool, van die as af te duwen of te trekken, zoals je wil.
Tony verdwijnt onder water.
Het aanbrengen van de “trekker” op de schroefas verloopt volgens plan. Regelmatig duikt Tony achter de boot op, ik geef braaf aan wat hij nodig heeft. Maar bij het aandraaien van de schroefjes op de draadstangen waardoor hij het lager eruit kan duwen, wil het maar niet lukken. Eén onderdeel van het werktuig is te zwak en buigt gewoon krom, zo kan je geen kracht uitoefenen. Voorlopig stopt het hier.
Wat nu?
Gelukkig heeft mister Wick, de eigenaar van ons haventje, een werkplaats en kan hij het werktuig versterken.
Zo ziet een nieuw buitenlager eruit.
En hier moet het in passen.
Hier is de hardnekkige boosdoener.
Volgende dag, tweede poging. Zelfde scenario. Tony brengt het werkstuk aan, moeilijk onder water met moeren en schroefjes manipuleren, ze aandraaien en vooral niet laten vallen. Die dingetjes zijn allemaal zo klein. Bovendien is het zicht nauwelijks 1,5 m.
Hij vindt dat hij onder water vet moet aanbrengen op de draadstangen, zodanig dat alles “gesmeerd” loopt. Nadeel: nu zijn ook alle sleutels én zijn handen glibberig. Nog moeilijker om niks te laten ontglippen.
Maar plots komt hij enthousiast boven, mondstuk uit, brede smile. “Er komt beweging in de zaak !”.
Met goeie moed duikt hij weer onder. De ijzeren staven zijn erg lang en het draaien aan de schroeven onder water gaat moeizaam maar langzaam draait hij zo het lager eruit.
Spannende tientallen minuten later, een eeuwigheid, steekt hij triomfantelijk het kapotte stuk omhoog. Gelukt !
Meer dan een uur heeft de hele actie gekost.
Nee, het nieuwe lager gaat er nu niet meteen op. Dat willen we pas doen net voor we hier vertrekken. Anders zit er wellicht voor we het goed beseffen al zand en koraalpoeder in.
Een volgende duikfles , hamer, steekmes en flink veel kracht gebruikt Tony om dikke trossen oesters van de onderkant van de kiel te kappen en van de vreselijk aangegroeide ankerketting.
Ondertussen steek ik oesters en andere aangroei van de romp tot aan de aanzet van de kiel. Koppige beestjes die oesters. Je moet vaak een paar minuten kloppen en steken vooraleer ze zich gewonnen geven.
Ben je klaar voor nog meer klussen? Op een vroege ochtend zetten we het voorzeil, zonder noemenswaardige problemen. Dat mag ook een keer.
Maar het vervangen van oproltouw om het grootzeil ín de mast te draaien, dat is een ander paar mouwen.
Ik houd het kort. Om 5u30 beginnen we eraan. Eerste probleem: het grootzeil wil niet omlaag. We binden het zeil daarom hoog rond de mast. Maar op de giek klimmen, om daaraan te kunnen, lukt met stramme knieën, niet meer zoals vroeger. Tenslotte schuift toch de ganse rol uit de mast. Zodanig dat Tony in de kuip kan werken. Alles is gecorrodeerd, dus er dienen nieuwe gaten getapt, voor verzonken schroeven. Allemaal te technisch?
Tegen de middag zit de rol, met gloednieuw Dyneema oprol touw, opnieuw op zijn plek. Laten we hopen dat het grootzeil uitrollen in de toekomst vlotter zal gaan.
Klein detail : de neerhouder boom brak tijdens dit alles. Nog meer werk aan de winkel, euh, boot.
Zo zit de rol met het versleten touw in de mast.
De rol met glanzend nieuw touw, helemaal van thuis meegebracht.
Toch doen we ook nog wat anders dan enkel werken. Onze Belgische buren van de Skybird zijn gearriveerd. Hun boot lag hier drie maanden naast de onze, die er al tien maanden is. Meteen hun eerste avond eten we een bami goreng in het ”resort” en praten bij : het laatst zagen we hen in de Solomon eilanden. Nu klussen zij al even hard als wij. Tenminste als het kan, want gigantische stortbuien verstoren vaak 's namiddags onze plannen.
Eén van hun pechverhalen : een beschadigd steekzwaard, ze raakten de grond door een stommiteit, werd hier hersteld. Maar men werkte zonder mal en het profiel van het 3 à 4 m hoge zwaard klopt niet precies. Nu, na drie pogingen erin en er weer terug uit, met vereende krachten, ook Tony hijst mee vanop onze boot, zit het nog steeds niet op zijn plaats in de daartoe bestemde vorm in de bakboord drijver van hun catamaran. Stel je dat voor als de vormpjes die je als peuter, in daartoe bestemde gaatjes in een doosje, moest puzzelen.
Koop een boot en werk je dood.
Het zwaard erin ....
...halfweg zit het potvast. Normaal gezien mag je het zwaard helemaal niet meer zien.
Met veel moeite er terug uit.