Positie : Tampa Garam, Sorong, West-Papua, Indonesië.  (00°50,33 Z, 131°14,39 O)


Zo ligt Jakker in Tampa Garam, op de eerste rij. 

De menselijke geest werkt op zijn zachtst uitgedrukt erg vreemd. Als je geruime tijd in een tropisch land verblijft, “vergeet” je gewoon dat je thuis in België echt zó miserabel, intriest, koud weer kan meemaken. Omgekeerd kan je je thuis niet voorstellen dat het in de tropen zó fucking, irritant heet is. Terwijl je toch echt wel goed weet dat je hier altijd plakkerig bent van het zweet, dat je haren constant nat zijn, dat je 's middags tot 3 uur niet hoeft te denken aan het minste werkje te verrichten, dat je duizelig, snel geïrriteerd, futloos, altijd dorstig bent en dat je hongergevoel lijkt te verdwijnen terwijl hoofdpijn altijd op de loer ligt.
Die tropische, harde werkelijkheid valt als een blok op mijn schouders, als we om 7 u, na 2 dagen en anderhalve nacht “reizen”, overladen met drie tassen bagage (60 kg), uit het luchthavengebouw in Sorong stappen.
Het is nog maar ochtend !


We brengen veel mee naar de boot.

Gelukkig is daar op één minuut rijden het Aston hotel waar we een kamer boekten voor 5 dagen. In de airco van de ontbijtzaal ril ik van de kou. Ook in de tropen moet je een trui bij de hand hebben.
We doen ons te goed aan croissants, toast, omelet, yoghurt en fruit want gelukkig maakt ook dat naast nasi, bami, vis, kip, aardappelen en traditionele dikke soep deel uit van het buffet.
De twee volgende dagen, vergeet die maar. Uitgeput als we zijn, slapen we de klok rond in, erg belangrijk, de comfortabele airco van onze kamer.


Een drankje op het 360° terras by night.

Dag drie, maandag inmiddels, moeten we toch echt eens naar ons huisje op het water! Eerst langs de ATM. In de grapari van Telkomsel kopen we een SIM kaart en data. Tijdens elk bezoek hier hebben de vriendelijke meisjes een uur werk om god-weet-welke informatie in te tikken op hun laptop. Nog een foto van ons terwijl we ons paspoort langs ons gezicht houden. Betalen! Klaar.



Als we het luik van Jakker openschuiven, verwelkomt ons meteen het bekende muffe bootgeurtje van alle boten over de hele wereld. Wij noemen het “een Trapper geurtje” naar onze boot van 30 jaar geleden.
Eens goed luchten doet wonderen. Binnen wachten ons geen verrassingen, toch niet op het eerste gezicht.
Jak, onze trouwe dinghy, nog steeds goed opgeblazen, moet eerst van dek. Zonder dit bootje, onze auto, komen we niet aan de kant.
Vervolgens poetsen we het groen-zwarte dek. Groen, ja, want het heeft hier de vorige vier weken bijna onafgebroken geregend. Een cadeau van de enorme typhoon Yagi die over Japan, Vietnam, Myanmar raasde. Vandaag stoppen we vroeg, snel uitgeput als we zijn door het werken in de hitte. Dat betert enigszins elke volgende dag.
Terwijl ik de zware reistassen, met heel veel onderdelen voor de boot, uitpak, zorgt Tony dat de elektriciteit het weer doet. Hij plaatst alle apparaten terug die samen met de laptops in de oven verstopt zaten om hen te beschermen tegen mogelijke blikseminslag.
Hij probeert de motor, die bij de eerste poging aanslaat en hangt de buitenboordmotor op Jak. Alle jerrycans die binnen gestouwd waren, kunnen terug aan dek. Onze Jakker ziet er weer leefbaar uit.
Relaxed achterover leunen, is er echter nog niet bij want...onder de vloerdelen is het boel. Minstens tien blikjes Shweppes zijn ontploft of gewoon leeggelopen, een donkerbruine rottende smurrie achterlatend. Over drie compartimenten heeft zich het goedje verspreid en bij de groenten-en fruitblikken zorgden opengebarsten fruitcocktail blikjes voor een nog grotere rotzooi. En wat dacht je? Voor kakkerlakken het paradijs. Dus toch. De enkelingen die overleefden pakken we meteen aan.
Op Jakker dansten blijkbaar niet de muizen op tafel bij onze afwezigheid !
Als ik kastjes ga controleren, tref ik her en der “gemalen koffie” aan, de strontjes van kakkerlakken. Ze hebben overal lopen zoeken

Maar andere dingen vragen onze aandacht. Om hier weg te raken moet het buitenlager van de schroefas hersteld. Weet je nog? De bron van alle kwaad. Daarom moet eerst de schroef weggenomen. Tony begint er met goede moed aan. Ondanks het feit dat de propeller één grote blok oesters en zeepokken is. Onder water werken, zelfs met scuba uitrusting, is moeilijk. Hij mag hier absoluut geen werktuig of schroefje laten vallen, in de modderige bodem vind je niks meer terug.
Met de speciale tools van Brunton's, de fabrikant van de Autoprop schroef, lukt het wonderwel.
De volgende drie dagen schuurt Tony de drie bladen alsof zijn leven ervan afhangt. Ook het binnenwerk van de lagers schuurt hij spiegelglad. Nieuwe bolletjes erin, alles precies aantrekken met de momentsleutel, nauwkeurig doorsmeren. Resultaat : een splinter nieuwe schroef...of toch bijna.


De pas bovengehaalde Autoprop schroef.


Nieuwe billetjes in het lager.


De verschillende bladen op precies de juiste spanning aantrekken met de momentsleutel.


De Autoprop is als nieuw.

Nu pas kunnen we met het verwijderen van het buitenlager beginnen. Daarvoor heeft Tony thuis, samen met schoonbroer Willy, een speciaal “duw-apparaat” gemaakt om door middel van twee stangen en aandraaien van bouten het lager naar buiten te “duwen”.
We leggen alles klaar, zoals bij een operatie. Ik krijg instructies over de volgorde van dingen die ik moet aangeven én over de acties die ik bij bepaalde problemen moet ondernemen.
Tony verdwijnt onder water. Ik neem mijn “werktuig-aangeef-positie” in.
Zal het ons lukken dat lager van de as af te trekken? 


Het werktuig dat Tony bedacht.

 
Zo ligt alles klaar voor de operatie.  



Additional information