Positie : Gizo.


De zon komt op over Liapari . Weer een dag van hard werken. 

Weet je nog? We kochten een nieuw dinghy in Nouméa. Een Highfield. Fier als een gieter scheurden we over het water. Nog steeds loven we deze bijboot in alle toonaarden. Vooral als er golven staan, het hard waait en het onaangenaam weer is, kunnen we ons plezier niet op. Onze Avon, weliswaar heel erg dapper tegen de wind tekeer gaand, kreeg al meteen bakken water over. Ontelbaar zijn de keren dat we kletsnat bij Jakker aankwamen, tevergeefs hadden we met diverse tactieken geprobeerd dit te vermijden.
Over onze Highfield niks dan lof dus. Maar hij is gemaakt van PVC, een materiaal dat niet zoals Hypalon goed tegen UV straling bestand is. Maar dan koop je toch gewoon een hoes, denk je wellicht. Akkoord, maar die hoes moet op maat gemaakt en dat kost dagen. Tijd die we toen niet hadden. Op de valreep konden we wel nog materiaal kopen om die klus zelf te klaren.

Dat hebben we lang genoeg voor ons uit geschoven. Nu moet het gebeuren. Eindelijk kunnen we, in Liapari, met de dinghy aan de kant om alles uit te meten. Er is ruimte om alle patronen op het stof te leggen, op de grond en een grote tafel om op te werken. Tenminste als het niet te hard waait of regent.
Makkelijk is deze job helemaal niet. Daarom bekijken we You tube filmpjes (vooral dat van SailRite “How to make dinghy chaps. ” en andere stap voor stap handleidingen.

Eerst moet er een perfect passend patroon getekend en uitgeknipt worden, precies zoals de definitieve hoes moet zijn met alle gaten voor handvaten, haakjes en ringetjes, waarvan er niet minder dan 23 zijn. Dat patroon maken we in plastiek, waarvan we gelukkig 10 m hebben kunnen scoren in Gizo. Elf delen knippen we om zo de ronding van ons bootje te kunnen volgen. Dagen zijn we hiermee bezig. We gaan allebei voor niet minder dan een professioneel resultaat. Veel te veel collega zeilers weten van ons project en we willen niet afgaan.


Patroon in plastiek.



Puzzelen om alles uit het stof te krijgen. (Let op het decor waarin wij kunnen werken !)


Alles aftekenen. 


Blijkt dat we in Nouméa wel erg zuinig waren met het aankopen van het canvas. Maar als we puzzelen kunnen we alle delen erop aftekenen. Vervolgens uitknippen en aan mekaar beginnen stikken. De op elkaar te stikken delen plakken we met tweezijdige plakband precies zoals de naad er moet komen, dan kunnen die delen onder de machine niet verschuiven.
Tussendoor controleren we telkens op Jak of alles nog goed zit. Dan knipt Tony de gaten uit. Eerst zo klein mogelijk. Later heel precies. Voor alle openingen tekent en knipt technisch onderlegde tekenaar Tony met lat en passer mooie afwerkingen in canvas, die ik er met dubbele stiksels op naai. Zo werken we deel na deel af. De cover wordt steeds groter, zwaarder, moeilijker onder de naaimachine door te schuiven. Maar het lukt. Zelfs door 5 lagen canvas maakt onze Zwitserse Elna mooie steekjes. Ik heb dan ook een dikke 120 naald en aangepast garen, allemaal ooit van thuis meegebracht.


Tony tekent en knipt al de oplegstukjes voor de 23 gaten. 








Stikken maar, tot je handen pijn doen van het manipuleren van de zware canvas.

O ja, vertelde ik al dat we telkens Jak een beetje plat laten, zodat later, als we de dinghy hard oppompen de hoes zeker past.
Elke dag opnieuw (als het weer goed is tenminste) een tochtje naar de kant, bootje iets plat laten, werken, passen, meten, na het werk terug oppompen.
Je moet er wat voor over hebben.
Maar eindelijk, Jaks jasje is klaar. Rest ons enkel nog het vastmaken. Dat zal met Velcro gebeuren. Het harde Velcro deel stik ik op plastiek stroken die Tony op de boot vastplakt. Het zachte Velcro stik ik op de cover.
Verdorie, we blijken niet genoeg Velcro te hebben en ook met PVC lijm moeten we zuinig zijn. Dus rekenen we, een paar frusterende uren lang, uit hoe we de Velcrostrookjes zullen verdelen op de boot en hoe ze correct zullen aansluiten op de cover. Komt allemaal mooi uit.

KLAAR en uiterst tevreden met het resultaat van ons teamwork.

Pikant detail : gisteren vond ik in mijn tas met naaigerief nog 12 m, over het hoofd geziene, Velcro ??? Toch nog goed ingekocht in Nouméa.
Tony blijft positief. De ganse bootlengte met Velcro doen, had veel te veel lijm verbruikt, lijm die we nu over hebben voor eventuele herstellingen.






In Liapari voorziet Pauline ons van fruit en groenten. Beroemd is ze om haar champignons.




We vinden zelfs nog tijd om rond het eiland te wandelen. 



Additional information